חיפוש
  • ג'ני וערן - הורות 360

איך היה היום ב... גן/ בית הספר?

או בגרסתה השנייה - איך היה לך היום בגן/ בבית הספר?


והתשובה הזוכה היא ...- כייף (או בגילאים בוגרים יותר- בסדר).

ויש עוד תשובות אפשריות: כלום, כמו תמיד, משעמם, די לחפור - תלוי בגיל, באופי, בסיטואציה, בעייפות של הילד ועוד.  

לפעמים נדמה שהילדים מנסים לדבר כמה שפחות. כאילו זה מאמץ קשה מידי עבורם... האמנם?



איך היה היום ב... גן/ בית הספר?

השאלה שלכם עשויה לבא מכמה מקומות:

התעניינות אמיתית במה שקורה לילד, מתן תשומת לב, סקרנות, רצון להשגיח עליו ולהגן עליו מפני סיטואציות אפשריות שלא רצויות ועוד.

אתם בעצם רוצים לוודא שהילד מסתדר בגן או בביה"ס, שיש לו חברים, שהוא לא מוטרד על ידי ילדים אחרים וכד'.

הכול מגיע מכוונות טובות – ועדיין מתאכזבים מהתגובות.

מה יכולה להיות הסיבה לכך? למה הילד לא מספר או משתף פחות?

למה לילד קשה לשתף?

ישנן סיבות רבות שבגללן הילד ימנע מלשתף:

  • זה לא הזמן הנכון – כשאתם חוזרים הביתה עייפים ומרוטים מיום עבודה, האם לא תרצו כמה דקות לעצמכם להירגע, לשתות כוס קפה? או שאתם רוצים לספר למי שירצה לשמוע מה עבר עליכם היום? כך גם הילד, יש כאלו שייסגרו אם יתנפלו עליהם מיד ביציאה מהגן עם הרבה שאלות. יתכן שכל מה שהוא רוצה זה להירגע קודם לקבל חיבוק, להגיע הביתה, להיות קצת לבד עם עצמו, לעבד את החוויות, לאכול.. ואז יש סיכוי שיספר מיוזמתו.

  • זאת לא הגישה הנכונה – גם אם הילד כבר מספר מה קרה בגן, הוא כבר יודע לצפות לתגובות שלכם: האם אתם מיד שופטים אותו? האם אתם אומרים לו מה הוא עשה נכון או לא נכון? האם אתם מבטלים את התחושות שלו? ממהרים להציע לו מה לעשות? מקטינים את הבעיות שהוא מעלה בפניכם? כל הדברים האלו אינם מעודדים את הילד לשתף ולספר ואז הוא עשוי לבחור בתשובה הפשטנית - היה כייף או היה בסדר.

  • זאת לא השאלה הנכונה – אם זאת שאלה שניתן לענות עליה במילה או במשפט קצר, או אם השאלה מתייחסת רק לעובדות (מה קרה?) או אם השאלות מקבלות גוון של חקירה צולבת בשב"כ, אז סביר להניח שתקבלו תשובה קצרה ולא מפורטת, כדי לחסוך את אי הנעימות.  לילד לא ברור מה יצא לו מזה שהוא ישתף אתכם אך כן ברור לו בהרבה מקרים, מה הוא עלול להפסיד.

  • קושי ביכולת ההבעה - צריך לזכור, שבגילאים הצעירים, במיוחד, לילד קשה לתמצת ולבחור חוויה אחת לדבר עליה. הוא מוצף והוא לא יודע איך לבטא את זה.

איך מפתחים שיח של שיתוף?

שיתוף בחוויות היומיום זוהי יכולת נרכשת, נלמדת. הילד צריך לקבל דוגמא אישית, ללמוד ולהתאמן איך לעשות זאת נכון.

  • דוגמא אישית – הילד ילמד מכך שתראו לו איך אתם משתפים אותו ואת האחרים במשפחה. הוא ילמד שיש לכך זמן ומקום. הוא ילמד שזו הנורמה במשפחה, אלו ההרגלים המשפחתיים. השיתוף הוא חלק מהאווירה במשפחה. כדי להרגיש שייך – הוא ירצה שישמעו גם אותו.  זכרו שאתם מארחים את הילדים בעולם שלכם –במחשבות, באירועים, ברגשות בחוויות ובחלומות שלכם. ילדים אוהבים סיפורים אישיים מהילדות או מהעבודה שלכם (גם חוויות לא נעימות כי הרי גם אתם לא מושלמים).

  • הקשבה! הקשבה! הקשבה! – לפנות זמן ומקום להקשבה ללא הפרעה. לשאול ולא להביע דעה או עמדה. לתת לילד לסיים את המשפט ולנסות להבין את הסיטואציה. ההקשבה צריכה להיות פעילה – כלומר, לשקף לילד מה הבנתם מהסיפור שלו, לתת שמות למה שהוא מתאר.

  • שיח רגשות – לתת (הרבה) מקום למה שהילד מרגיש. הילד חווה חוויות והן יוצרות בו רגשות. לא תמיד הוא יודע מה הוא מרגיש, לא תמיד הוא יודע מה השם של הרגש, לא תמיד הוא יודע מה לעשות עם זה. תנו לו לבטא את הרגש, תשאלו שאלות על הרגש (לא רק על האירועים), תעודדו אותו לחלוק את הרגשות שלו – ואל תמעיטו בערכן (גם אם לכם זה נראה ילדותי – הוא ילד!)

  • לעודד ולא לדכא – לא לשפוט, לא לחקור, לא להציע מיד פתרונות אלטרנטיביים (וטובים יותר לדעתכם), לא לבטל ולא להמעיט בערך הסיפור. במקום זה, נסו לגלות אמפתיה, לשאול מה הוא צריך או למה הוא זקוק מכם (לפעמים זו רק הקשבה או חיבוק ולפעמים זו עצה). נסו לפתח שיח על מה שסיפר - מה ניתן היה לדעתו לעשות אחרת, מה השני יכול היה לעשות, לספר על סיטואציות וחוויות דומות שלכם ולא לשכוח לעודד את הילד ששיתף וסיפר – "איזה כייף היה שסיפרת לי את זה" או "אני אוהב שאת מספרת לי מה שקורה לך ואני יכול להיות איתך"...  

אמנות שאילת השאלות

השארנו את העיקר לסוף ... לדעת לשאול שאלות – זכרו למה קשה לילד, תהיו יצירתיים וכוונו עם שאלות פתוחות שיעזרו להם לספר לשתף בחוויות, ברגשות או באירועים שחוו במהלך היום.

12 שאלות לדוגמא שמעודדות שיחה עם הילדים:

  1. מה היה המשחק האהוב עליך היום?

  2. ספר לי משהו טוב או לא נעים שקרה היום?

  3. משהו מצחיק שהיה בכיתה?

  4. מי היה אבא/אמא של שבת? מה הם עשו?

  5. איזה ציור ציירת היום?

  6. איזה שאלות מעניינות היו לתלמידים בכיתה?

  7. ספרי על משהו חדש שלמדת היום?

  8. מה היתה המילה שהמורה שלך אמרה הכי הרבה היום?

  9. עם מי היית רוצה לשחק מחר? מה מיוחד בו?

  10. מה היה הדבר הכי משעמם היום?

  11. ספר לי איך עזרת היום בגן / בכיתה? לגננת / למורה או לחבר?

  12. מה המקום הכי מגניב בבית הספר?

הכלל הבסיסי בשיתוף ובשיח המשותף - הוא צריך לשרת גם את הצרכים של הילד ולא רק את הצרכים שלכם. חישבו מהם הצרכים של הילד ונסו להיענות להם. 

תמיד כדאי לשמור ערוצי תקשורת פתוחים - תקשורת טובה כשהם קטנים עשויה להועיל כשהם יגדלו, זוהי השקעה טובה לטווח הארוך.

תקשורת טובה לכולם! 

6 צפיות
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now