חיפוש
  • ג'ני וערן - הורות 360

חוקים וגבולות בצל הקורונה


אנחנו מתחילים שגרה חדשה, שונה ממה שהכרנו, מלאה באי ודאות וחששות: חששות

בריאותיים (לעצמנו, לקרובים המבוגרים, לילדינו), חששות מהמצב הכלכלי (מאי התעסוקה, מהעבודה מהבית...) ובכלל הדאגה מאי הוודאות - מתי זה יגמר ואיך תראה השגרה לאחר הקורונה?


מה התפקיד שלכם?

אם אנחנו מרגישים שאיבדנו שליטה, שהעתיד מעורפל ולא ברור – חשבו מה עובר לילדים שלכם בראש? איך הם מרגישים? ממה הם חוששים? בזמן הזה הם נושאים את עיניהם לעבר הדמות הסמכותית הכי משמעותית להם – אליכם! הם מחפשים מישהו שיקשיב להם, שיענה על השאלות שיש להם, מישהו שיספק להם יציבות ובטחון כאשר הכול מסביב משתנה. התפקיד הזה הוא שלכם. בתקופה זו, שבו אנו נדרשים להרגיע את עצמנו ואת המשפחה שלנו, אחד הכלים שיכולים לעזור בהתנהלות המשפחתית, היא הגדרת הגבולות מחדש. ההבנה שהשגרה שלנו השתנתה ויש שגרה חדשה שאליה אנו מסתגלים. שגרה שבה יש יותר אנשים בבית, רוב הזמן כל בני הבית נמצאים באותו המרחב. שגרה שבה יש מטלות חדשות כמו למידה מרחוק, עבודה מהבית. שגרה שבה הילדים לא יכולים להיפגש עם החברים שלהם בחוץ, לצאת ולפרוק אנרגיה. שגרה שבה הסבים והסבתות מרוחקים ולא יכולים לסייע בטיפול בילדים או בבישולים... לשגרה הזו יש כללים שונים, שכדאי להתחיל ולהגדיר אותם.  הכוח של המשפחה והשמירה על השגרה הם עוגנים עבורכם ועבור הילדים, שיעזרו להפיג את אי הוודאות והחששות.


נתחיל בהחלטות

אנחנו ממליצים שתשבו תחילה עם עצמכם כזוג, ותגדירו:

  • מה נדרש לכם כדי לשמור על השפיות?

  • מה הם האילוצים שישנם?

  • על מה חשוב לכם להמשיך ולהקפיד ועל מה ניתן לוותר בתקופה הזו?

כל זאת בהתחשבות הדדית זה בזה, בצרכים של כל חברי המשפחה. נושאים שכדאי לתת עליהם את הדעת:

  • סדר יום: הגדרת רצועות זמנים אישיים לכם ולילדים (עבודה מהבית, עבודות הבית, לימוד, פנאי), זמנים משותפים ביחד (ארוחות, פנאי, לימוד), זמנים לשימוש במחשב בהתחשב בצרכים של כולם (לימודים ומשחקים, עבודה, שיחה עם חברים או סבים).

  • שעת שינה, יקיצה וארוחות: יתכן וניתן להגמיש אך מומלץ להשאיר מסגרת כדי שניתן יהיה להתנהל כמשפחה בשגרה החדשה – לדוגמא: שעות קבועות לארוחות, אחרת המטבח יהיה "פתוח" כל הזמן ותהיה תחושה שאנו עובדים רק בהכנת אוכל וסידור המטבח.

  • טקסים: בתחילת או בסוף יום מקטינים אי ודאות ומייצרים שגרה – כך הילדים יודעים למה לצפות . אפשר לקבוע בסוף כל יום, משהו נחמד ליום המחרת, משהו משפחתי, שכדאי לצפות לו. וגם... שלבו טקסים חדשים, המחויבים מהמצב: שטיפת ידים משפחתית בכל פעם שנכנסים הביתה, כמה פעמים ביום, מתי משתמשים במסיכות פנים, בכפפות (אם אתם מעוניינים בכך) ועוד.

  • מסכים: באופן כללי, כנראה שתהיה הגמשה בשימוש במסכים, במיוחד שהם מהווים בזמנים אלה גם כלי למידה וגם אפשרות לשמור על קשרים חברתיים.

  • פרטיות: דלתות סגורות/ פתוחות לחדרים, בתקופה זו שכולם ביחד מן הסתם כל אחד ירצה גם זמן ומרחב לעצמו.

  • מרחב ביתי: מכיוון שההנחיות על היציאה מהבית מגבילות את היציאה למרחב הציבורי יותר ויותר, תבדקו איזה שינויים ניתן לעשות במרחב הביתי ואם ניתן להקצות חלל לפעילות ספורטיבית, מקום שניתן לשחק בו עם כדור, להשתולל מבלי להפריע לכל חברי המשפחה וגם לחפצי הנוי 😊

  • מטלות: תגדירו מטלות שכל ילד יבחר לעשות בבית, כעת כשכולם בבית, כמות ותכיפות מטלות הבית גדלה וכל אחד ירתם למאמץ יותר מפעם.

  • יחסי אחים ומריבות: ממליצים שתקראו את הניוזלטר הקודם שלנו שעסק בנושא.

חשוב מאוד להבין שאין לנו שליטה או ידיעה על משך הזמן שבו נשהה בשגרה החדשה. אנו מקווים שזה יהיה קצר – אבל צריך לקחת בחשבון שזה לא. כאשר אתם מדברים ומחליטים על הנושאים שברשימה למעלה – קחו את זה בחשבון.  סביר להניח, שתצטרכו לדבר ביניכם ולשנות את השגרה שוב אם המצב ימשך לתקופה ארוכה יותר.

זמן לשיחה משפחתית

לאחר שאתם ההורים, תחשבו על כל הנושאים שחשובים לכם, שבו ביחד עם הילדים לפגישה משפחתית ותגדירו מחדש את חוקי הבית.  תסבירו שהמצב הנוכחי הוא חדש ושונה, שנדרשת יותר התחשבות, כי אתם סגורים ביחד באותו חלל. שאתם מצפים לפחות הצקות, וליותר עצמאות ותרומה של כל אחד מהילדים. 


תנו להם אפשרויות לבחירה – הבחירה נותנת הרגשה שגם להם יש קצת שליטה על החיים שלהם. לדוגמא, הם יכולים לבחור: איזה פעילויות לעשות או מה לעשות כשמשעמם? (בקשו מהילדים לבנות בנק של משחקים ורעיונות ביחד ולחוד). איזה סדר יום יהיה? איזה תפקידים יבחרו? זכרו, אלה חוקים זמניים לכאן ולעכשיו. תהיו גמישים ותתאימו את החוקים להתפתחות המצב. אחרי שהתקופה הזו תעבור – תוכלו להחליט מה לשמר ומה להחזיר לקדמותו (למשל שעות השינה או זמני המסכים).  את החוקים תנסחו ביחד, כך שיהיו מעטים, מנוסחים בחיוב, קצרים, ברורים והגיוניים. החוקים חלים על כל בני המשפחה וגם עליכם. יתכן והגבולות יהיו שונים בין בני המשפחה – לילדים הצעירים יותר זמן פנאי ולבוגרים יותר זמן לימוד, מסך וכד'.  תשאלו את הילדים, מה יעזור להם לזכור את החוקים והגבולות החדשים? אולי אחד הילדים יכתוב אותם על לוח שיהיה תלוי, אולי יהיו סמלים או צבעים שונים כדי שגם לקטנים יהיה קל להבין, אפשר להכין מערכת שבועית או יומית (תלוי בגיל הילד ובטווח הקשב שלו).  תתקשרו את הכללים החדשים, תדברו עליהם – זה חדש ולוקח זמן להפנים אותם.  תבדקו כיצד אתם עומדים בחוקים החדשים ואם צריך לשנות את אחד הכללים.

אנחנו ממליצים לכם בתקופה הזו להנמיך ציפיות, להגמיש כללים שקיימים בשגרה ה"רגילה" ולמעט ככל האפשר מביקורתיות ושיפוטיות (ואם אפשר בלי – עדיף). חשוב לעשות ככל הניתן בכדי להימנע מקונפליקטים מיותרים. תמשיכו לעודד את הילדים שלכם על עמידה בחוקים החדשים, על התנהגויות חיוביות, תעודדו יוזמות חדשות, יצירתיות והתייחסות חיובית ומשתפת לאחים שלהם.


17 צפיות
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now